Q&A om Opholdsstedet på Lindersvold
Hvornår startede Opholdsstedet på Lindersvold?
Fonden Opholdsstedet på Lindersvold blev oprettet i november 1997 og slog dørene op for de første unge i 1998.
Hvordan er opholdsstedet godkendt?
Det er Socialtilsyn Øst som har re-godkendt opholdsstedet.
Socialtilsyn Øst fører også det driftsorienterede tilsyn med opholdsstedet efter Socialministeriets retningslinjer, jf. § 6 i lov om Socialtilsyn.
Godkendte sociale tilbud skal opføres på Tilbudsportalen.
Hvad er Lindersvolds historie?
Lindersvold var mellem 1680 og 1724 år ejet af Merete Sophie Urne, som blev landskendt, da egnens bønder skrev en smædesang om hendes ondskab.
I knap 150 år lå Lindersvold under Gavnø gods.
I 1808 nedbrændte Lindersvolds hovedbygning, hvorefter en ny blev opført i 1830
Da Lindersvold i 1927 overgik til Julemærkekomiteen, gennemgik hovedbygningen en stor renovering, hvor den bl.a. fik en ny tilbygning.
Derefter blev bygningerne brugt til efterskole, og i 1997 overtog Fælleseje stedet, og den Rejsende Højskole på Sydsjælland flyttede ind.
Hvordan fungerer økonomien på opholdsstedet?
Opholdsstedet på Lindersvold indsender budget for driftsomkostninger for det kommende år til Tilbudsportalen senest den 1. oktober, efter gældende regler og retningslinjer. Socialtilsyn Øst godkender budgettet og dermed opholdstaksten.
Indtægterne kommer fra de kommuner, der placerer børn og unge på opholdsstedet. Gældende takst kan findes på Tilbudsportalen eller på vores side om takst. For hver ung der indskrives, oprettes en kontrakt mellem den anbringende kommune og institutionen.
Opholdsstedet på Lindersvold er en selvejende fond, som er non-profit. I flg. vedtægterne skal et evt. overskud anvendes efter fondens formål.
Opholdsstedets regnskaber revideres af Beierholm. Bestyrelsen godkender årsrapporterne og Socialtilsyn Øst skal også godkende dem.
Hvordan bruges pengene på opholdsstedet?
Det er lederen i samråd med medarbejdergruppen på opholdsstedet, der bestemmer, hvorledes pengene anvendes inden for de budgetterede rammer.
Ledelsen af opholdsstedet står til ansvar over for bestyrelsen og de godkendende myndigheder, i forhold til at budgetter overholdes, og at opgaverne løses forsvarligt pædagogisk, økonomisk og på anden vis.
Hvordan er skolen organiseret rent juridisk?
Opholdsstedet på Lindersvold er oprettet som non-profit fond i 1997.
Fondens cvr-nummer er: 20462183
Her er et link til CVR-registret.
Her er et link til vedtægterne.
Fonden ledes af en bestyrelse som ansætter en leder.
Hvem bor på Opholdsstedet Lindersvold?
Opholdsstedet modtager børn og unge, der har brug for et trygt og godt hjem. Det er ofte børn og unge som har haft en svær start i livet. Det kan også være børn og unge som har brug for særlig støtte fordi de har særlige behov og ofte en eller flere diagnoser.
Der er plads til 10 unge i alderen 14 – 25 år.
Hvilke sociale tilbud og skoler er der på Skolecentret Lindersvold?
Foruden opholdsstedet er Lindersvold hjemsted for et botilbud, en heldagsskole for 0.-10. klasse, et STU tilbud med tilhørende bodel og desuden Den Rejsende Højskole.
Botilbuddet på Lindersvold (SEL §107 & §108)
Heldagsskolen på Lindersvold (SEL § 52 stk. 3)
STU College på Lindersvold
Step Up College (SEL §85)
Den Rejsende Højskole på Lindersvold
Hvordan er de forskellige institutioner på Lindersvold organiseret?
Hver af institutionerne er selvstændige juridiske enheder med egen bestyrelse, egne vedtægter og eget formål, med egne budgetter og reviderede regnskaber, med egen leder og hver sit tilsyn fra de forskellige godkendende myndigheder.
Lederne på stedet afholder regelmæssige koordinerende stedledelsesmøder om driften på stedet, og der er også et ugentligt “meet up” hvor repræsentanter. fra de forskellige institutioner italesætter ev. problemstillinger og ellers koordinerer fælles aktiviteter såsom volleyballkampe, grøn time i haven eller fejring af runde fødselsdage.

ADRESSE
Opholdsstedet Store Torøje
Amagervej 3
4640 Faxe
CVR 26551838
